29.12.2009 - (jh) - Kraj Liberecký - str. 03

 

Nová superseverní silnice R35 má být levnější

 

Liberecký kraj - Méně tunelů a méně mostů, více stoupání a klesání a hlavně méně peněz na výstavbu zahrnuje nová studie superseverní varianty rychlostní silnice R35, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo životního prostředí.
„Pokusili jsme se prověřit variantu, kdy by superseverní koridor měl menší dopady na přírodu a zároveň byl levnější, než jak to navrhuje studie Valbeku,“ vysvětluje za ministerstvo životního prostředí Martin Robeš. Úspory by podle něj mohly být zhruba čtvrtinové.
Přepracovaná superseverní varianta by s cenou 27,5 miliardy byla pouze o 7 miliard dražší než severní, zatímco dosud je rozdíl 17 miliard. Pro ministerstvo je podle Robeše vedení R35 přes Český ráj stále nepřijatelné. Superseverní koridor ale odmítá občanské sdružení Občané proti superseverní variantě R35.
„Vedení rychlostní silnice přes Maloskalsko a Pojizeří zásadně odmítáme. U nové varianty čekáme na přesnější podklady, ale obávám se, že přírodu by poškodila ještě více než ta původní,“ říká předseda sdružení Petr Hons.
Stejný názor má i krajský náměstek pro dopravu Martin Sepp. „Problémy zůstávají stále stejné. Velká nadmořská výška, cena stavby i cena a komplikovanost údržby,“ uvedl.
Ministerská varianta koridoru přes Železnobrodsko, Semilsko a Lomnicko se místy zcela odklání od studie Valbeku a více se šplhá po kopcích v okolí Jizery. „Naše trasa se více přizpůsobuje terénu. Navíc jsme změnili technické parametry. Zatím co Valbek počítal studii podle pahorkovitých parametrů, my počítáme s horskými,“ vysvětluje Robeš, kde se podařilo ušetřit.
„Více stoupání a klesání ale bude bude znamenat více komplikací při údržbě, hlavně v zimě,“ varuje Hons s tím, že řidiči by se stejně raději vydali po stávající silnici I/35 na Jičín, která je v mnohem příznivější nadmořské výšce. „I když je místy navržen dokonce šestipruh, silnici by v zimě stejně snadno zablokovaly kamiony,“ tvrdí Hons.
Odpůrci superseverní varianty mají od minulého týdne zastání v rozhodnutí jabloneckého zastupitelstva. To tvrdí, že tato varianta R35 by pro město nebyla nikterak prospěšná. Naopak by mohla Jablonec více zatížit dopravou.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - liberecký kraj