12.02.2010 - Mladá fronta DNES -  Kraj Liberecký - str. 03

 

Dálnici chceme, ale ne tady

 

Lidé v Lomnici nad Popelkou diskutovali o plánované silnici R35. Superseverní trasu odmítají.

Lomnice nad Popelkou - Existují tři varianty plánované dálnice mezi Turnovem a Jičínem a existují minimálně čtyři občanská sdružení proti nebo pro silnici. Jedno z nich - Občané proti superseverní variantě R35 - pořádalo ve středu veřejnou debatu v Lomnici nad Popelkou. Diskutovali hlavně se svými příznivci. Lidí do provizorní „zasedačky“ provizorního sídla radnice v bývalé lesnické škole dorazilo několik desítek. A vesměs se stejným názorem jako pořádající sdružení Občané proti superseverní variantě R35 -nová silnice je potřeba, ale ne tudy.

Zábavní park Odpůrci superseverní R35 na začátku shrnuli své argumenty proti silnici. „Nejde jen o výškové rozdíly na trase, ale také o nadmořskou výšku více než pět set metrů. Náklady na zimní údržbu budou nesmírně vysoké. Řidiči vyjedou z tunelů přímo na promrzlé mosty, což jistě nebude dobré. V ohrožení budou povrchové i spodní vody. Použitá sůl musí někam odtéct, takže skončí asi v Jizeře,“ varoval předseda hnutí Petr Hons. Lomnice se prakticky celá nachází v koridoru možné silnice, který začíná v Rychnově nad Nisou a vede dál přes Železný Brod kolem Semil na Lomnici a Jičín. „Třicet pět procent trasy je v mostech a v tunelech, to je takový zábavní park, na celé trase se obáváme smogu a hluku,“ přidával Hons další argumenty proti R35, která prochází přes přírodní park Maloskalsko.


Mezi souhlasným pokyvováním obyvatel Lomnice a sousední Nové Vsi padl dotaz, zda existují také nějaké klady. „Jedině pro betonářskou lobby,“ odpověděl Hons.
Odpůrci superseverní varianty podporují rychlostní silnici přes Český ráj. Ten je podle nich již poškozen stávající silnicí z Turnova na Jičín. „Stávající silnici uvidíte, ale novou ne. Ta povede skryta v terénu,“ tvrdí místopředseda Občanů proti superseverní variantě R35 Miroslav Štěpán. Hnutí se podle něj snaží vyškrtnout superseverní variantu z projednávání a prosadit tak zdravý rozum. „Severní koridor vede v logické a historické trase pro převoz zboží a je výhodný i pro napojení Semilska či Lomnicka,“ říká Hons.


Účastníci prezentace v té době již rozmrzají a začínají diskutovat. „Mrzí mě, že nespolupracujete s dalšími aktivisty,“ stěžuje si jeden z přítomných. „Nerozumíme si. Na naše rozumné argumenty reagují ve formě výkřiků a transparentů,“ odpovídá Hons. „A kdo tu stavbu bude financovat, Evropská unie?“ ptá se další z obyvatel Lomnicka. „To nevíme, málokdo řekne něco konkrétního. Ale udržovat to budeme z našich peněz,“ odpovídá Hons, podle kterého stavba dálnice činí pouze deset procent z ceny její budoucí údržby. Cena superseverní R35 se přitom pohybuje kolem 38 miliard.


Superseverní koridor R35 považují jeho odpůrci za zbytečný a za zdržovací taktiku protidálničních aktivistů na severní trase. „Kraj vybere a doporučí do vlády jednu z variant. Neustále ale do toho vstupuje ministerstvo životního prostředí, které vytváří nové trasování. Víme, že ministerstvo jednoho dne představí novou variantu superseverní rychlostní silnice, ale dosud to je pro nás velká neznámá,“ stěžuje si Štěpán.


Z pléna se objevují vzrušené hlasy, že nemají zapomenout na „žábu na prameni“, kterou je prý náměstek ministerstva životního prostředí František Pelc. „Celá věc je a bude s ohledem na volby čím dál více zpolitizovaná. Všechny nitky, zdá se, vedou k Pelcovi, který se s největší pákou v podobě bezvládného ministerstva snaží vyvíjet další varianty v bláhové naději, že severní koridor padne,“ uvedl za odpůrce supersverní R35 Alfred Miller. Po dvou a půl hodinách setkání končí. „Nás už se to týkat nebude, ale ti mladí by se o to měli zajímat,“ zazní v hloučku.


JAROSLAV HOŘENÍ