07.11.2009 - JAROSLAV HOŘENÍ - Kraj Liberecký - str. 03

 

Dálnici ano. Ale ne na svém území

 

BOJ O DÁLNICI Kudy povede nová dálnice, která spojí Turnov s Jičínem? Obyvatelé z této oblasti se sice shodují na tom, že lepší silnice je potřebná, ale nikdo nechce dálnici na svém území. Občanská hnutí nyní přitvrzují ve svých argumentacích.

Liberecký kraj - Nové, lepší silniční spojení mezi Turnovem a Jičínem, které by ulevilo obcím na současné přetížené silnici, je zapotřebí. Na tom se již léta shodnou téměř všichni obyvatelé východní části Libereckého kraje. Nikdo ale nechce dálnici na svém území.
Nejhlasitější odpůrci dálnice, ti kteří bojují proti severní trase napříč Českým rájem, mají zdatné konkurenty - občanské sdružení Občané proti superseverní variantě R35.
Více než tisícovku členů hnutí proti trase vedoucí přes Rychnov u Jablonce nad Nisou, Železný Brod, Semily a Lomnici nad Popelkou směrem na Jičín podporuje řada starostů i institucí. Včetně ministerstva dopravy. Nákladnou a k přírodě macešskou variantu podporuje kromě aktivistů proti severní trase prakticky jen ministerstvo životního prostředí.

Obyvatele děsí smog a hluk z automobilů „Víme, že superseverní varianta je stále aktuální a dokonce se předělává. Je to hrozná, nejdrsnější varianta ze všech tří,“ uvedl Petr Hons, předseda hnutí Občané proti superseverní variantě R35 na maloskalském setkání. Obyvatele podél možné dálnice děsí nejen nenahraditelné přírodní škody, ale také smog a hluk z automobilů, které 37 procent z trasy pojedou buď po mostech, nebo v tunelech. „To je obrovské množství betonu, které se odráží na zásazích do krajiny a na celkových nákladech,“ upozornil Hons.
Aktivisté také poukazují na energetickou náročnost provozu tunelů, která je dvakrát větší než u studie severní varianty R35. „Nechali jsme si zpracovat také náklady na zimní údržbu. Superseverní trasa vychází třikrát dráž než severní. Zatímco jinde prší, u nás sněží. Tato trasa by znamenala tuny soli, časté námrazy a dopravní nehody,“ varuje Hons.
I když se v současné době nevybírají konkrétní místa, kudy nová komunikace povede, ale pouze široké území, kterým by mohla vést, občanská hnutí přitvrzují ve svých argumentacích. Odpůrci severní trasy R35, kteří jsou shromážděni kolem hnutí S drakem rval se Michael, obviňují ministerstvo dopravy, že nechce připustit žádnou jinou variantu než severní, a že bojkotuje veškeré jejich snahy na změnu.
Odpůrci superseverní trasy R35 se pustili do ministerstva životního prostředí. „Ministerstvo životního prostředí, které otevřelo debatu o superseverní variantě, v žádném případě nehájí zájmy ochrany přírody a neplní poslání, které plyne z jeho názvu,“ prohlásil na maloskalském mítinku aktivista Tomáš Vágai. Stejně jako on, poukázal na blízké kontakty ministerstva životního prostředí a odpůrců trasy Českým rájem i Josef Jadrný ze Strany zelených.
„Proti severní variantě bojuje občanské sdružení S drakem rval se Michael a ti lidé i s hnutím vstoupili do Strany zelených a snaží se lobbingem přes zelené a ministerstvo životního prostředí odsunout severní variantu,“ tvrdí Jadrný.
Ne všechny obce v Českém ráji jsou proti dálnici tímto územím. „Naše obec zhruba čtyřicet let čeká na to, že budeme mít novou silnici. Máme rok 2009 a nemáme nic. Jsme jedna z obcí, kudy je navržena severní varianta a už se těšíme, až to bude. Je nejvyšší čas něco dělat,“ míní starostka Karlovic Vlasta Špačková.
Vedení Libereckého kraje přislíbilo, že by krajští zastupitelé měli do konce roku hlasovat o variantách. „Podle toho, co slyším z úst náměstka Seppa, že oni neprosazují nic, jsem zvědav s čím na krajské zastupitelstvo přijde. Nevěřím, že se vůbec bude něco dít,“ dodal starosta Železného Brodu a krajský zastupitel Václav Horáček.

Foto popis| STAROSTA. Otázky kolem dálnice se řešily i ve čtvrtek večer naMalé Skále. Na snímku starosta obce Jiří Nejedlo.
Foto autor| FOTO: MAFA - O. BARTOVSKÝ

O autorovi| JAROSLAV HOŘENÍ, jaroslav.horeni@mfdnes.cz

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - liberecký kraj