Ministerstvo životního prostředí
k rukám ministra JUDr. Jana Dusíka, M.Sc.
Věc : Žádost o přezkoumání postupu ministerstva
Vážený pane ministře,
žadatelem v této věci je občanské sdružení – Občané proti superseverní variantě R 35,o.s. , IČ:228 39 917, se sídlem 468 02 Pulečný , Pulečný č.p. 73, založené s cílem ochrany životního prostředí a ochrany oprávněných zájmů obyvatel obcí dotčených možnou výstavbou superseverní varianty rychlostní komunikace R 35 (úsek Rádelský Mlýn - Úlibice).
V rámci posuzování vhodnosti jednotlivých koridorů byla společností VALBEK, spol. s r.o., již v únoru 2009, zpracována „Studie proveditelnosti a účelnosti silnice R 35“, ve které jsou posuzovány a porovnávány všechny 3 zkoumané varianty komunikace a dotčené orgány státní správy jsou s touto studií seznámeni.
I přesto, že se aktivně zúčastňujeme veškerých veřejných jednání na Krajském úřadu Libereckého kraje a oslovili jsme všechna dotčená ministerstva (mimo jiné i ministerstvo ŽP) nezaznamenali jsme žádnou námitku směřující k obsahu či závěrům výše uvedené studie. Je samozřejmé, že studie hodnotí počínaje stranou 7 dopady na životní prostředí v místech jednotlivých koridorů. A ani v této části jsme nezaznamenali jakoukoli výtku k závěrům studie. O to větší bylo naše překvapení, když jsme se při jednání na krajském úřadu dozvěděli o zpracování nového trasování – tentokráte pouze Superseverní varianty , když zadavatelem bylo překvapivě Ministerstvo životního prostředí ČR a to přesto, že nejsou v novém zpracování preferovány ohledy na životní prostředí, ale pouze a jen zlevnění trasy. Takový postup bychom očekávali možná od ministerstva dopravy nebo ministerstva financí, ale ze strany ministerstva životního prostředí nemůžeme za věcí vidět jiné aspekty, nežli aspekty osobní.
Ve věci se i mediálně výrazně angažuje pan RNDr. František Pelc, pracující na ministerstvu ŽP ve funkci náměstka ministra. Jmenovaný má osobní zájmy na věci s ohledem na jeho vazby k regionu Turnovska, tj. k trase zvažované Severní varianty. Nejen že byl po řadu let zastupitelem a radním v Turnově, ale také zde bydlí. Jeho osobní zájem na věci je proto zcela evidentní a proto považujeme jeho účast na hodnocení jednotlivých variant za střet zájmů.
Jsme si vědomi, že k zadání „nové“ Superseverní varianty došlo ještě před Vaším nástupem do funkce ministra, ale zadávání nového zkoumání pouze jedné z hodnocených variant je naprosto neefektivním hospodařením s veřejnými finančními prostředky. Jak se dá obhájit takové zadání za situace, kdy má být zkoumána pouze varianta „jednoznačně nejméně vhodná“ (citace z Studie proveditelnosti a účelnosti silnice R 35 str. 8.) Vypichujeme, že ekologické hodnocení proběhlo k celým koridorům, tj. k pásu širokému i několik kilometrů v celé trase! Změnami v umístění komunikace , posunutím v řádu stovek metrů, zkrácením tunelů, zvýšením stoupání a podobnými změnami může zřejmě dojít ke zlevnění varianty, ale dopady na životní prostředí budou pouze a jen negativní.
Je-li „pracovní náplní“ ministerstva životního prostředí ochrana životního prostředí očekávali bychom, že ministerstvo bude neoddiskutovatelně hájit zájmy životního prostředí.
Výše uvedená Studie proveditelnosti hodnotí jednotlivé varianty ve 24 vybraných ukazatelích. Superseverní varianta byla shledána jako nejvhodnější pouze v jednom případě z hlediska záboru půdy mimořádného a vysokého potenciálu. V pěti ukazatelích je Superseverní varianta stejně vhodná jako Severní varianta, ve zbývajících 18-ti ukazatelích jsou výhodnější jiné zkoumané varianty nežli Superseverní varianta. Právě tyto závěry neospravedlňují postup Ministerstva životního prostředí ČR.
S ohledem k výše uvedeným skutečnostem Vás žádáme o prošetření postupu Vašeho ministerstva při hodnocení variant rychlostní komunikace R 35 a zamezení osobních vlivů náměstka RNDr. Františka Pelce na toto hodnocení, když jeho dosavadní kroky jsou v rozporu se zájmy životního prostředí a Vašeho ministerstva.
Občanské sdružení "Občané proti superseverní variantě R35 o.s."
Ing. Petr Hons
předseda sdružení
V Rychnově u Jablonce n.N. dne 10.3.2010